Panik atak, beklenmedik bir anda gelişen ve en üst seviyelere ulaşan kaygı sebebi ile ortaya çıkan bir rahatsızlıktır. Ortada herhangi bir sebep olmamasına rağmen aniden yoğun korku hissinin belirmesiyle ortaya çıkan bu endişe ve korku nöbeti, kişinin bedenindeki birtakım fiziksel belirtiler ile kendini göstermektedir. Panik atak krizi esnasında kişi başına çok kötü bir şey geleceğini, sonunun yaklaştığını, her an kalp krizi geçirebileceğini ya da ölebileceğini düşünebilmektedir. Genellikle acil servise gidildiğinde bu kriz hali, herhangi bir müdahaleye gerek kalmadan kendi kendiliğinden geçebilmekte ve kişi kendini iyi hissedebilmektedir.

Panik atak nöbeti, görünürde herhangi bir nedene dayanmaksızın, aniden ve hiçbir uyarı göstermeden gelişebilmektedir. Bir panik atak nöbetinin insan yaşamında en çok sıkıntı verici, korkutucu ve endişeye neden olan tecrübelerinden biri olduğunu söyleyebilmek mümkündür. Tam manasıyla sebebi açıklanamamakla beraber panik atak durumu erkeklerden ziyade kadınlarda daha sık görülmektedir.

Panik atak nöbeti ortalama olarak 15 saniye kadar sürse de, kişinin üzerindeki etkisi 10 dakika ile 30 dakika arasında devam etmektedir. Bir saat boyunca devam eden panik atak türleri de bulunmaktadır. Panik atak belirtilerine bakılacak olursa, kalp çarpıntısı, kalp atışlarını duyumsama, nefes darlığı ve boğuluyor gibi hissetme, terleme, titreme ya da sarsılma, soluğun kesilmesi, göğüste sıkışma ve ağrı, bazen baş dönmesi, mide bulantısı, karın ağrısı, sersemlik hissi, düşecekmiş ya da bayılacakmış gibi hissetme, bu nöbetlerin belirtilerindendir.

Panik Atak Nöbeti Sırasında Ne Yapılmalı?

Bu nöbeti geçiren pek çok kişinin merak ettiği konulardan biri de “panik atak nöbeti sırasında ne yapılmalı?” sorusunun cevabıdır. Panik atak nöbetini başladığı anda bitirebilmenin pek çok yolu ve yöntemi mevcuttur. Örneğin; kişinin nöbet geçirdiğini anladığı zaman 3 – 3 – 3 kuralını uygulaması gerekmektedir. Bu kurula göre kişi etrafına bakıp gördüğü 3 şeyin ismini, duyduğu 3 sesi ve vücudundaki 3 bölümü sayarak bunları oynatması, kafasının dağılmasına ve panik atağın belirtilerinin kaybolmasına yardımcı olmaktadır.

Panik atak nöbetini rahatlatmanın başka bir yolu ise komik anları düşünmek ya da komik videolar seyrederek gülmektir. Çünkü yapılan araştırmalar, gülmenin hem psikolojik hem de fiziksel sağlık açısından oldukça etkili ve önemli olduğunu ortaya sermektedir. Ayrıca derin derin nefes almak, nefes egzersizleri yapmak, an’a odaklanmak, kişinin kendisini meşgul edecek uğraşlar bulması ve ayağa kalkıp vücudunu dik tutması da panik atak esnasında yapılabilecek şeylerdendir.

Panik Atak Nöbeti Nasıl Geçer?

Panik atak nöbeti beklenmedik bir anda gerçekleşirken, 10 dakika içerisinde en üst seviyeye ulaşabilmekte ve ortalama olarak 10 – 30 dakika sonrasında etkisini kaybetmektedir. Genellikle herhangi bir müdahale ya da işleme gerek kalmadan kendiliğinden geçebilen bu nöbetler için çeşitli egzersizler yapmak faydalı olabilmektedir.

Kişinin günlük hayatını olumsuz yönde etkileyen bu rahatsızlığının tamamen giderilebilmesi için panik atak tedavisi görmesi gerekmektedir. Panik atak tedavisi mümkün olan hastalıklardan biri olurken, psikolog ya da psikiyatristler bu rahatsızlık için ilaç tedavisine ya da psikoterapiye müracaat etmektedir.